Милко Бояджиев
МИТЪТ ЗА “БЪЛГАРСКИЯ ЕТНИЧЕСКИ МОДЕЛ” – ВЧЕРА И ДНЕС
На състояла се през май 1999г. в Шумен Международна конференция бе
прокламиран натрапваният на общественото внимание и изпълнен с преднамерено
прокарвани политически внушения и манипулации т. нар. “български етнически
модел”. Изнесеният от председателя на партията “Движение за права и свободи”
Ахмет Доган основен доклад предизвиква не малко принципни възражения и резерви,
произтичащи от утвърдените в рамките на ООН и европейските регионални
организации международни норми и правни стандарти.
Определяният за “български етнически модел” е
по своята същност инструмент за осъществяване в България на стратегическата
политика на пантюркизма и неоосманизма в синтез с ислямската религия посредством
тяхната “девета колона” в лицето на ДПС, воглаве с неизменния си лидер. Защото
поставяната неотклонно и днес тактическа задача е обособяването, разграничаване
и противопоставяне населението в България на етническа и религиозна основа. Както
стана ясно от проведената конференция, целта на “българския етнически модел” е поетапното
завоюване на “ограничен суверенитет и пълна независимост с образуване
етнонационална държава”
Използваните в случая ключови думи са най-вече: “етнически” и/или
“религиозни малцинства”, “колективни права” по общностен признак, на субективно “самоопределение” и
“(етно)идентичност” с оглед премахване националната независимост чрез
ограничаване суверенитета и превръщане държавата в мултиетническа. Това
означава количествен сбор автономни териториални образувания с възможност за “прокарване
на националните граници по разделителната линия на етносите”. Така тактическият похват е
достатъчно добре очертан.
Резултатите от тази последователно прокарвана коварна политика се виждат
в присъединяването към “анна ватан”(майката родина) от времето на сирийската
провинция Александрета, през откъсването и обявяване на Кипърската турска
република, та до наши дни на Балканите – събитията в Босна, Косово, ….
Обявяваните на конференции, с декларации и в публикации стремежи, както
и попълзновенията в тази насока, са поначало в разрез със целите и принципите,
залегнали в международното право в рамките на Световната организация, Съвета на
Европа, Европейския съюз и ОССЕ. А също на националното ни законодателство и
въобще на утвърдения в съвременните светски държави нормативен ред.
Трябва да се изтъкне, че истинският модел на българската държавност е формиран
в Конституцията на Република България. Той не претендира да е уникален нито
“конвертируем”, обаче отговаря във висша степен на моралните ценности и
залегналите в институционалните доктрини на съвременните държави основни
начала, както и в правото на Европейския съюз. Става дума за несъвместимото с
т.нар. ”български етнически модел” равенство на всички граждани пред закона –
независимо от етническия им произход и религия, с утвърдените основни свободи,
индивидуални права и лична отговорност - т.е. отричане на колективни права по
общностен признак, за реципрочността на права и задължения, защитата на личното
достойнство, на равнопоставеността на жените, за закрилата на детето от
физическо и психическо насилие, за опазване на националното единство и недопускане
на автономни образувания. Политическият плурализъм у нас се съчетава със забрана
на партии на етническа и религиозна основа. Също на забрана за използване
верски убеждения и институции за политически цели. Не се допускат сдружавания
на лица, насочени срещу суверенитета, териториалната цялост на страната и
единството на българската нация.
От изложеното следва, че обявяването на т.нар. “български етнически модел”
е поначало нелегитимно. Безкритичното му пропагандиране, както и действията по неговото осъществяване вчера,
днес и утре противоречат на правните принципи в съвременния свят (с изключение
на ислямските държави) и е в нарушение на установения в България конституционен
ред.
Внушението, че у нас не съществува етническо напрежение е твърде
пресилено. Пълзящото противопоставяне в тази насока се проявява често неприкрито
при малкото опити за отпор на насочения срещу българската държавност стремеж за
разграничаване, обособяване и капсулиране на населението въз основа на етнически
и религиозни различия. Очевидно е, че само
се изчаква да назреят необходимите външни и вътрешни условия за окончателното
им налагане.
Днес България е външна граница на ЕС със страните от третия свят. Фрапиращо
е съществуването на пробой на в охранителната система на Общността, предизвикана,
както от някои допускани несъответствия с Европейската конвенция за
гражданство, така и от продължаващите още нарушения на Закона за българското гражданство
и на неправомерното предоставяне на български документи за самоличност на лица с
друго гражданство. Често коректното разбирането за толерантност се възприема не
като взаимно уважение, а липса на имунитет, на обществена съпротива срещу
насажданото чрез “българския етнически модел сепаратизъм.
В интерес на истината е да се каже, че понятието “Български етнически
модел” е дадено от софийския Международен център по проблемите на малцинствата
и културните взаимодействия, финансиран от прокарващия фундаменталната
уахабитска доктрина Международен ислямски център в Бирмингам (ОК) със средства
от Саудитска Арабия.
Би трябвало да се разбере несъстоятелността на прокарвания от ДПС
“български етнически модел” и неговата антибългарска насоченост.
Няма коментари:
Публикуване на коментар