Търсене в този блог

четвъртък, 5 юни 2014 г.

ИЗБОРНИЯТ ХАОС Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ СРЕЩУ РЕПУБЛИКАТА

           Центърът на ООН по правата на човека в Женева издаде през 1995 г. “Наръчник по правните и техническите проблеми и по проблемите на правата на човека по време на избори”. В него се изтъква, че демокрацията поначало е нещо повече от избори, тъй като те не са достатъчна гаранция за реалното и осъществяване. Истинската политическа демокрация обхваща целия процес на участие на максимален брой граждани във всички сфери на обществения живот, както и участие в управлението, чрез допитвания до народа по всички значими въпроси, касаещи управлението на държавата на централно и местно равнище. Все пак няма съмнение, че свободните и честни избори са от решаващо значение за развитие на народовластието в цивилизованите държави. Провеждането им не е самоцел, а важна периодична изява на волята на гражданите за насоките на политическо развитие.
           Отразените в наръчника международно-правни принципи и стандарти представляват надеждна основа за обективна съпоставка с условията, обстоятелствата и най-вече прилагането им при провеждането на парламентарни, президентски и избори за органи на местното самоуправление в България.
            Пълноценното осъществяване на изборния процес у нас изисква точното съблюдаване на конституционно защитените индивидуални права и основни свободи, спазването на които обаче поражда съмнения. Сред тях са медийните ограничения на свободното и равнопоставено изразяване на мнения, налаганият в някои демографски групи страх и “дисциплина” на гласоподавателите. Преднамерено се допуска дискриминация със създаването на привилегии въз основа на различия по произход и вероизповедание. Религиозните убеждения и организации се използват твърде често за политически цели. Много силно е прокарването с финансови, пропагандни и други средства влияние върху обществените нагласи от външни централи, служби и фондации.
        Особено внимание заслужава станалото ежедневие пренебрегване на действащите нормативни разпоредби дори от овластените да спазват обществения ред и законност органи. Има основателни съмнения относно ефикасната защита от корупция и партийно вмешателство при разглеждането на петиции, възражения и оплаквания. Твърде много са неяснотите и подозренията по отношение техническите и нормативни мерки, насочени към ефективна закрила срещу изборни пристрастия и манипулации. Несъразмерното определяне на мандатите по избирателни райони изисква превантивна проверка на данните от преброяването на населението. Недопустимо е намаляването с административни хватки тежестта на едни и увеличаване “цената” на други гласове, т.е. на пуснатите бюлетини. Би трябвало да са отменени или суспендирани нормативните актове, които стимулират нарушенията или обезкуражават участието на гражданите в политическия живот. Особено вредни последици има включването на лица, притежаващи неправомерно български документи за самоличност и постоянно местоживеене в чужбина в избирателните списъци у нас и при гласуването на и  извън територията на дипломатическите представителства на България.
           Спазването на административните изисквания е предпоставка за честно осъществяване изборния процес и условие за пълноценно и точно разчитане волята на гласоподавателите. Познатата на всички до болка “изборна зестра” в полза на властващите управленци осигурява постигането на себични политически изгоди, което поначало противоречи на международните стандарти и нормативните изисквания. Те са в разрез с обществените интереси бидейки подвластни на чужди стратегически домогвания. Фрапиращ пример са получените по престъпен начин резултати  са последните парламентарни избори. Истинският брой на мандатите на етническата партия не би могъл да стигне половината от вкараните от нея депутати в Народното събрание, а още по-малко при активно участие на всички граждани в изборния процес.
        Предвид споменатите слабости и недостатъци е наложително вниманието на нашата общественост да се насочи към неотложното им преодоляване.
            Всяка година в докладите на Европейската комисия се изтъква голямото значение на своевременното и правилно прилагане на тези изисквания, без което не може да се твърди за свободни и честни избори в “демократично” общество. Често срещани, по смисъла на Наказателния кодекс престъпления, са гласуванията на неправомерно притежаващи български документи за самоличност лица. Българските граждани, които постоянно живеят в държава – нечленка на ЕС могат да се легитимират за участието си в избори само със задграничен паспорт. При наличие на притежаван по легитимен начин паспорт притежаващо българско гражданство лице може да упражнява избирателни права в българско дипломатическо представителство. Съгласно допълнителните разпоредби към Закона за българското гражданство, постоянно живеещо в чужбина е лице, което живее извън Република България повече от девет месеца през всяка календарна година. При това, Закона за българските документи за самоличност изисква от всеки български гражданин да посочи избрания от него адрес, което е условие за упражняване на избирателни права. Живущите в чужбина следва да посочат адреса си на територията на държавата, където пребивават. Български гражданин, притежаващ документи за самоличност на друга държава е задължен в срок от 60 дни да уведоми писмено компетентните български органи. При промяна в гражданството лицето е длъжно да се снабди с нови документи за самоличност в срок до 30 дни.
            Установяването на посочените обстоятелства не представлява проблем. Проблемът се състои в провежданата от управляващата прослойка политика на тяхното заобикаляне, пренебрегване и явно нарушаване. Десетки, а могат да станат стотици хиляди са неправомерно притежаващите български документи за самоличност лица, които без престой минимум 3 месеца в страната, гласуват у нас или в чужбина по престъпен начин. В нарушение на нормативните разпоредби те се снабдяват /и с помощта на чужда държава/ с лична карта и със задграничен паспорт /често с различни имена/. По линия на платени от разни фондации екскурзионни пътувания те гласуват у нас и в чужбина неправомерно. При това участвайки в национални избори и в други държави по местоживеене.
            Контролът върху извършваните закононарушения може да бъде осъществяван без никакви затруднения при наличието на кадърни служители и политическа воля. Българското правителство представи през 2001 г. на Съвета за сигурност на ООН национален доклад по изпълнението на задълженията си относно осъществяването на ефективен граничен контрол и контрол при издаване на документи за самоличност и пътувания. Правителството декларира, че преминаването на български граждани през граничните КПП подлежи на 100 % контрол и проверка в реално време. Чрез автоматизираните информационни системи на МВР и МВнР се регистрират влизанията и излизанията на всеки български гражданин и чужденец при което се установява доколко лицата са с двойно гражданство, дали са посочили постоянно местожителство и адресна регистрация в България и дали са пребивавали минималния тримесечен срок през календарната година. Правителственият доклад пред ООН доказва, че истинските причини за неприлагане законовите разпоредби са криминално-политически.
            Очевиден е фактът, че Централната избирателна комисия, на която са предоставени пълномощия по Изборния кодекс, не изпълнява коректно своите задължения под натиска на заинтересованите политически сили. МВнР, което според същия закон отговаря за организацията и провеждането на гласуванията на българските граждани в чужбина не само не изпълнява възложените му контролни функции, а осигурява безнаказаното нарушаване на изборния процес на територията на дипломатическите представителства. Наред със споменатите ведомства МВР, което е компетентно по издаването и контрола на българските документи за самоличност, адресна регистрация, граничния пропускателен режим и пр., също пренебрегва задълженията си. Далеч от смислено приложение на нормативните актове са общинските служби ЕСГРАОН-включително по съставянето и актуализирането на избирателните списъци и издаването на документи по гражданското състояние на лицата с множество гражданства.
            Към всичко това се добавя явно умишленото неприлагане на Наказателния кодекс от изпълнителните и съдебните органи за извършваните във връзка с изборите престъпления-включително от българските граждани в чужбина – респ. в държави – нечленки на ЕС. Споменатият кодекс обявява за обществено-опасни деянията, които застрашават или увреждат установения с Конституцията правов ред, правата на гражданите, както и други защитени със закон интереси. Наказателна отговорност носи този, който чрез насилие, измама, заплашване пречи на някого свободно да упражни избирателното си право. Същото важи за лицата, които упражняват избирателно право без да имат такова право. На наказателно преследване подлежи всеки, който подбужда към дискриминация, като за такава се разбира създаването на привилегии, навреждащи правата и свободите на другите граждани. Престъпление извършва и всяко длъжностно лице, което в кръга на службата си състави официален документ, в който удостовери неверни обстоятелства с цел да бъде използван за доказателство. Следва да се изтъкне, че няма оповестени случаи на подвеждане под отговорност и произнасяне на присъди за нарушения в избирателния процес.
            Не може да има обяснение за нелогичното съотношение между броя на населението на страната и регистрираните избиратели. В списъците за избиране на български представители на 25.05.2014г. са включени 6550 хил имена при население 6990 хил. души и издадени от МВР 5200 хил. валидни лични карти, което означава наличие в списъците на повече от милион и 300 хил. „мъртви души“  На изборите за ВНС през 1990 г. при население 8.66 млн., в избирателните списъци са включени 6.4 млн. имена. В 2001 г. при население 7.98 млн. в избирателните списъци за 39-то ОНС фигурират 6.92 млн. имена. Следователно при намаляване на населението с 680 хил. броят на гласоподавателите е увеличен с 520 хил. Според ЦИК в списъците са включени 800 хил. до 1 милион “мъртви души”, а всъщност те са близо 1.5 млн. Този факт разкрива изкуствено създаваните предпоставки за фалшифициране на изборните резултати. Това са главно изселници в Турция, които по своя воля и свободен избор са придобили тамошно гражданство и с това са загубили предишното си българско гражданство. Показателно за извършваните манипулации е обстоятелството, че въпреки прилива на неправомерно снабдявани с български документи за самоличност ”екскурзианти”, гласувалите в Силистренски, Шуменски, Разградски, Кърджалийски избирателни райони са 2 до 3 пъти по-малко в сравнение с регистрираните средно за страната гласоподаватели. Многократно ЦИК и медиите са констатирали завишения брой на мандатите в един, за сметка на друг избирателен район. Става така, че цената на един мандат за ДПС според броя на пуснатите бюлетини за 39-то ОНС в Кърджали е 10 839 бр. при средно общо 18 665 бр., Търговище 11 009 бр. срещу средно 20 237 бр., Добрич съответно 11 720 и 22 921. Така в тези и други избирателни райони за един мандат на ДПС са необходими двойно по-малко изборни бюлетини отколкото за един мандат на представител на друга партия. За пет представители на етническата партия в Кърджали са необходими гласовете на 35 % от регистрираните и 58 % от гласувалите докато с 40 % от редовно пуснатите бюлетини нито един депутат не влиза в парламента. И това ако са честни избори, здраве му кажи!
       Организационно проблемите са лесно решими. Службите ГРАО могат текущо да сравняват и уточняват наличните данни в информационните масиви. В съответствие с действащите разпоредби те могат да актуализират избирателните списъци и да зачеркват в тях неправомерно вписаните имена. При това в масивите на МВР има точни данни за лицата над 18 –годишна възраст, притежаващи и друго гражданство с постоянно местожителство в чужбина, които нямат право да гласуват у нас. Поради наличието на “мъртви души” и регистрирани без право на глас лица, истинският брой на гласоподавателите е с 10-15 % по-голям от отчитания. Това означава, че политическата активност на населението е съответно по-голяма и вместо да се прахосват 4 млн. лева за агитиране участието в изборите, същата сума можеше да бъде използвана за изготвяне на реални избирателни списъци по примера на западноевропейските държави. В общинските служби там е определян служител, който без политическа опека редовно актуализира избирателните списъци.
            Продължава произвола и не санкционираното нарушаване на чл.120 от Конституцията на Република България, според който съдилищата осъществяват контрол за законността на актовете и действията на административните органи. Според Закона за избор на народни представители обаче, редът и условията за гласуване на българските граждани в чужбина е изключен от съдебен контрол. Създадени са необходимите условия за безпроблемно нарушаване на действащите в това отношение нормативни разпоредби. И грозните резултати са налице-гласуване по принуждение за етническата партия, допускане до урните на лица без редовен български паспорт, откриване на неконтролируеми избирателни пунктове извън територията на посолството, липса на наблюдатели, недопустимо безредие и пр. Нарушава се чл.5 от Конституцията, като се разрешава на изселници при незачитане действащите двустранни договори да “запазват” предишното си българско гражданство и да упражняват у нас и в чужбина избирателни права каквито те нямат.
      Би било уместно да се направят належащите изменения и допълнения на действащото законодателство. Без широко коментираната тема за мажоритарни или пропорционални избори, на обсъждане могат да се подложат някои предложения. Например:
- “От избирателните списъци да се заличават имената на лицата, притежаващи и друго гражданство освен българското, имащи постоянно местожителство в чужбина повече от 9 месеца през всяка календарна година”;
- Да се добави: “Кметът и секретарят на общината са длъжни да заличават служебно не по-късно от една седмица преди изборния ден имената на избирателите, които са заминали в чужбина преди повече от два месеца преди изборния ден” и да се допълни: “За целта МВР -респективно, съответните териториални подразделения до 10 дни преди изборния ден следва да предложат на кметовете на съответните общини необходимите служебни данни за нанасяне корекции в избирателните списъци”;
- Да се впише следното допълнение: “Броят на населението по избирателни райони се определя въз основа на Системата за гражданска регистрация след контролна съпоставка с данните в информационните масиви на МВР по Закона за българските документи за самоличност” или: “Кметовете на общини ръководят и носят отговорност за законо-съобразното съставяне и непрекъснато актуализиране на избирателните списъци въз основа на гражданските регистри на населението и издадените от съответните служби на МВР в съответствие с подадените от лицата декларации български документи за самоличност”. Да не се допуска използването за целта на данните от периодичните преброявания на населението. При определяне броя на населението в избирателните райони и разпределянето на броя на мандатите в тях да се изхожда от така съставените от общинските управи списъци на гласоподавателите;
- Да се направи следното допълнение: “В избирателните списъци, съставяни от ръководителите на дипломатическите представителства се включват българските граждани, които притежават задграничен паспорт, издаден в съответствие със Закона за българските документи за самоличност”;
- За членове на ЦИК да се определят и назначават български граждани, които нямат и друго гражданство;
- Условията и редът за гласуване на територията на българските дипломатически представителства в чужбина следва на основание на чл.120 от Конституцията на Република България да подлежат на съдебен контрол. Недопустимо е гласоподаването да се извършва извън дипломатическите и консулски служби на Република България.
   Съществуващите пропуски и недостатъци в избирателния закон, заобикалянето, пренебрегването и нарушенията на нормативните разпоредби – включително на ратифицираните от България многостранни и двустранни договори, създадоха хаос, който е използван за подкопаване националния суверенитет, сигурност и единство, определени за престъпни действия срещу Републиката.

МИЛКО БОЯДЖИЕВ

Няма коментари: