“МАЙЧИНИЯТ“ ЕЗИК
КАТО ИНСТРУМЕНТ НА ЕТНОРЕЛИГИОЗНИЯ
ШОВИНИЗЪМ
Не! Не става дума за вулгарно отричане и безпочвено охулване.
Нито пък за „майчинското“ отношение на български министър към православието.
Става дума за езика, чрез който партийни деятели и култови служители се стремят
по всякакъв начин да омаловажат и ограничат ползването на официалния български
език в обществено – политическия живот на страната и особено посредством
агитация при провеждането на демократични избори. Има се предвид нещо твърде значимо
– стремежът за внедряване и използването на неформулираното юридически и твърде
спорното понятие „майчин език“. Ясно изразената цел е разрушаване на
националното единство и на българската народностна идентичност, чрез несъстоятелни
внушения и провокиране по такъв начин на разграничаване, обособяване и противопоставяне
на гражданите по езиков, етнически и/или религиозен признак. Осъществяването
на тази политика е визия, традиционно присъща на регистрираното на 4.01.1990г. “Движение
за права и свободи на турците и мюсюлманите в България“- сегашната партия ДПС.
Впрочем, движението преднамерено не изяснява по същество за какви
права и свободи се обявява. Дали за утвърдените в модерните светски държави
универсални хуманистични ценности или за нямащите аналог и несъвместимата с тях
религиозна доктрина (шариат), основана на продиктуваните от Всевишния през VII век неизменни норми, презаписани в Свещения
Коран и Суна. Показателен е фактът, че през 1948г., ислямските страни възразиха
в Третия комитет на ООН (ИКОСОС) и не подкрепиха в Общото събрание приемането
на Всеобщата декларация за правата на човека като универсален правен фундамент. В специална декларация дипломатично
заявиха, че тя „се основава в голяма степен на западните концепции за култура,
които се разминават често с културата, религията и традициите на източните
държави“. И досега не е ясно дали на същите основания, представителите на ДПС в
7-то ВНС отказаха да подпишат „правата и свободите“, гарантирани от Конституцията
на Република България (1991г).
Още преди
формалното регистриране, ръководството на ДПС последователно прилага два различаващи
се тактически подхода в пропагандно-организационната си дейност. Единият е
насочен към привличането и използване на властово и користно съблазними „нови
еничери“, на готови на всичко безродни млади, красиви, интелигентни либералисти
Вторият подход е дискретно насочен към стимулирането на привържениците у нас на
пантюркизма в синтез с исляма и то при сервилното съучастие на цялата
прослойка български управници по време на прехода. Общото в тях е непрекъснатото
използване несъвместими с утвърдени в международното право и националното
законодателство принципи, норми и разпоредби. В общ план те са изразени в
уставите, програмите и докладите на ръководителите на ДПС пред партийните
форуми с ключови думи и словосъчетания. Основаните на тях партийни цели и политики
са считани за основен стратегически приоритет - независимо от време,
пространство и политически ситуации. А критиките към ДПС е трябвало да се
възприемат не само за „пораждащо ненавист, омраза и конфронтация антитурско
говорене, но и срещу всичко, свързано с турската идентичност, култура и история“.
Акцентът неизменно се поставя главно на уреждане статут на етнически (етнорелигиозни)
малцинства в границите на българската държава. Според ДПС „няма такава ценност,
в името на която да се жертват правата и свободите на малцинствата!“. В съзвучие
с това виждане е тезата за преформулиране разбирането за националната държава в
мултиетническа държава, като малцинствата се използват за инструмент за
дестабилизация и като „пета колона“ чрез усиленото насърчаване на амбицията те
да постигнат ограничен суверенитет и дори на пълната си независимост. Не
случайно турският президент Абдула Гюл не пропусна да подчертае заслугите на
председателя Ахмет Доган за неотклонното изпълнение на тази стратегическа мисия.
А неговият пряк наследник – Лютви Местан, провокационно призовава европейските,
американските и световните лидери, и особено на съседните държави, „да гарантират
правата и свободите на религиозно различните в България“ забравяйки преднамерено,
че според Исляма правата и свободите на човека са излишни, тъй като всеки е
длъжен всякога и всякъде да изпълнява волята на Всевишния. Наред с това, Лютфи Местан
предяви искане чрез Либералния интернационал за „даване на международен статут
на европейско малцинство на рисковите малцинства в Европейския съюз и в
частност малцинствата в Югоизточна Европа“ – едно от фрапиращите противоконституционни
нарушения на суверенитета на българската държава.
Не по-малко
предизвикателство е недопустимото от международното право искане на ДПС за
признаване на колективни права по общностен признак - на малцинства или други етнически,
езикови, верски групи или подобни образувания. Целта е личностната идентичност да
бъде подменена с колективна изява, превръщайки я в най-резултатния начин за
налагане на партийната воля. Дори и на малко запознат с международните
стандарти български гражданин е известно, че субект на правото са
индивидуалните права на човека, които могат да се упражняват съвместно (солидарно)
с други хора, но това е нещо различно от понятието „колективни права“.
Друга
несъстоятелна претенция на ДПС е за субективно „самоопределение“ на индивида
по етнически произход, Етническият (расовият) произход се определя по обективни
критерии и е неизменен по рождение. Стремежът на ДПС в тази насока е
продиктуван от вечната османска политика на асимилация на другите народности и вероизповедания.
Международните договорености обаче утвърждават, че право на самоопределение
имат само народите. Никога, под каквато и да е форма, не е давано такова право
на отделния индивид или своеволно на малцинствени групи. Посочените примери
могат да се определят като престъпни действия, нарушаващи основни правни
принципи и в частност - суверенното равенство, териториалната цялост и
политическата независимост на България. В съвременните условия, ограниченията в
чл. 11 ал. 4 на Конституцията са в интерес на националната или обществената
сигурност по смисъла на чл. 11, ал. 2 на Европейската конвенция за правата на
човека и основните свободи.
Много често, използвайки манипулативно словосъчетанието „етнорелигиозно“ в своята лексика, ДПС смесва в едно, две доста различни по смисъл и съдържание понятия, Чрез него се внушава догмата, че всеки мюсюлманин в България е етнически
турчин!
Изхождайки
от посочените факти и обстоятелства, ясно се очертава проявявания от ДПС етношовинизъм ведно с религиозен екстремизъм.
На този фон стават разбираеми честите опити за използване на „майчиния език“ за
партийна агитация при провеждане на политически мероприятия и национални избори.
Преследваната цел всъщност не е обогатяване и утвърждаване на културното
многообразие, а употребата на езика като ефективен инструмент за разбиване на националното
единство и за противопоставяне на населението въз основа на признатите езикови,
етнически и религиозни различия. У нас ползването на чужд език – включително т.
нар. „майчин език“, е напълно свободно освен публично за партийно-политически
сепаратистки цели и изяви.
Според
Конституционния съд (к.д. №1/1991) държавата има конституционно уреденото право
да въвежда ограничения в дейността на политическите партии, които са затворени
за лица, различаващи се по етнически, расов или верски признак и то при условията
на традиционно усложнената обстановка в съседните на България държави. Понятиeто „малцинствен език“ е чуждо на българската
правна система и не се приема за равнозначно на понятието „майчин език“ по
смисъла на чл.36 ал. 2 от Конституцията. Съдът намира, че съществува
определено несъответствие между понятията „език на малцинство“ и понятието
„майчин език“. Според международното право понятието „език на малцинство“ е относимо
само към лица, принадлежащи към национално малцинство чийто статут е суверенно уреден
в съответната държава. И следователно е определено по позитивен начин. Конституционното
понятие „майчин език“, обаче, е определено по негативен начин - то е относимо само
към лицата, за които българският език не е майчин. Няма и еднозначно
определение за същността на понятието – като език единствено на майката, на
бащата (при смесени бракове), езикът който се говори предимно в семейството и
особено според изискванията на вероизповеданието или по всякакъв нормативно нерегламентиран
начин. Това води до грубо нарушаване на равенството и достойнството на личността,
тъй като преследваните политически цели по правило са свързани с установяването
на властови отношения между хората.
Съобразно
залегналите принципи и разпоредбите на Рамковата конвенция за защита на
националните малцинства и на други договорености, в България – наред с Турция,
Белгия, Франция и други държави няма уреден статут на малцинства. От това следва,
че у нас за „малцинствен език“ като правно понятие не може поначало да се
говори. България е ратифицирала Рамковата конвенция, изразявайки от едната
страна подкрепата си за залегналите в нея принципи и разпоредби, а от друга - с
оглед на закрилата или в защита на българските малцинства в съседни или
по-далечни нам държави, на които договорно е признат статут на български малцинства
- в Турция, Гърция, в Сърбо-хърватско-словенското кралство, (СФРЮ респ. сегашна
Сърбия), в Молдова, Украйна и други страни, които се нарушават главно поради
нехайството на българските власти.
Изложените
факти и обстоятелства потвърждават наличието на стимулирани от етнорелигиозния
шовинизъм на ръководството на ДПС стремежи, на които българският народ и
държава са задължени да противодействат в съответствие с международното
конвенционално право и националното ни законодателство.
и. д.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
(Милко Бояджиев)
секретар :
(Румен Воденичаров)
секретар :
(Румен Воденичаров)
Няма коментари:
Публикуване на коментар